nieuws

Vier tips voor meer bevlogen en betrokken mensen

13 juni 2018

Nog geen 30 procent van de medewerkers doet zijn werk met bevlogenheid. En 70 procent voelt zich niet betrokken bij de organisatie waar hij werkt. Schokkende uitkomsten van onderzoek door Effectory toonde dat eerder al aan. Werken voor je geld is geen goede drijfveer voor langdurige inzet, dat is wel duidelijk. Bevlogen voor je werk en betrokken bij de organisatie(s) waar je werkt zijn beter. Hoe bevordert HR dit?

Een bevlogen medewerker, wie is dat? Dat is een medewerker die over veel energie beschikt, zich fit voelt en lang en onvermoeibaar kan doorwerken. Hij of zij komt dus erg vitaal over. Een bevlogen medewerker is bereid om energie in het werk te steken, is betrokken bij het werk en de organisatie, houdt vol bij problemen. Hij of zij is dus toegewijd, en dat komt ook omdat hij (zij) op een plezierige manier opgaat in het werk. Een bevlogen medewerker stopt veel in het werk, en haalt er ook veel uit. Aan energie, voor zichzelf en voor anderen. Het is dus geen eenrichtingsverkeer. En, als bij alles, zijn er ook risico’s bij teveel bevlogenheid: onder andere meer kans op stress en burn-out. Maar wie de juiste balans blijft vinden, geniet optimaal van zijn werk, en is het meest waardevol voor de organisatie waar hij en zij werkt.

 

Pro-actief en positief

Het zijn vaak de enthousiaste en proactieve collega’s waarvan de positieve instelling opvalt. Zij zetten zich zichtbaar in en behalen vaak mooie resultaten in het werk. Kort gezegd werken bevlogen medewerkers met passie en energie waarbij zij hun talenten voor zowel zichzelf, de organisatie als de klant volledig tot hun recht laten komen.

Vier bevorderaars van bevlogen en betrokken

Effectory heeft vier factoren benoemd die zorgen voor meer bevlogen en betrokken medewerkers. De ‘beeldende’ uitleg erbij komt van ons:

 

De medewerker past bij de organisatie.

De doelen van de organisatie, als: meerwaarde waar ze haar bestaansrecht aan ontleent, en de persoonlijke doelen van de medewerker, als: wat zijn mijn echt sterke kanten, dit zijn mijn kerntalenten (elk mens heeft er maar een paar!) en wat wil / kan ik daarvan laten zien in mijn werk moeten echt goed op elkaar aansluiten.

 

Het werk geeft de medewerker energie.

Je moet door je werk en tijdens je werk regelmatig in de beruchte ‘flow’ komen, waarbij je minder leuke dingen even vergeet: dat je wel trek hebt in een kopje koffie, dat je over 2 dagen die afspraak hebt met de kaakchirurg, of dat je eigenlijk naar het toilet moet. Let wel: je vergeet ze even. Een echt bevlogen medewerker vergeet niet om op tijd af te dalen van de piek in zijn prestaties. Soms heeft hij daar wat hulp en aanmoediging van zijn collega’s bij nodig.

 

De leidinggevende communiceert een duidelijk organisatiedoel.

Waar gaan we voor, de komende tijd? Dat helpt om de afstand te overbruggen die bij 1) nog is overgebleven. Dus moet het niet te hoogdravend of abstract zijn, het moet energie geven en “richten” op de taken en stappen naar dat doel.

 

De leidinggevende spreekt voldoende waardering uit naar de medewerker.

Iedereen wil van tijd tot tijd een schouderklopje. Zeker wanneer hij of zij een prestatie heeft geleverd die ‘gewoon goed’ is. Ook al hoort het bij het ‘normale werk’, en is hij of zij niet degene die uiteindelijk voor het resultaat heeft gezorgd. Elke goede prestatie mag niet onopgemerkt blijven. Maar: genoeg is genoeg. Morgen is er weer een dag, weer een gelegenheid om te pieken. Zo blijf je duurzaam bevlogen.

 

Bronvermelding: www.overduurzameinzetbaarheid.nl

Heeft u vragen over dit nieuwsitem?

 

Wilt u meer informatie over dit nieuwsitem, neem dan gerust contact met ons op.

Contact

Papland 4a

4206 CL Gorinchem

Telefoon: +31 (0)85-047 98 69

Email: info@regiohr.nl

Copyright 2019 | EVI Groep

STUUR EEN BERICHT

STUUR EEN BERICHT
STUUR EEN BERICHT
STUUR EEN BERICHT